درمان طبیعی مبتنی بر آرد تهیه شده از شپشک آرد می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند

13آوریل 2021- دانشمندان گروه تحقیقاتی بیورآکتورها (BIO-110) از دانشگاه گرانادا (UGR) نشان داده اند که یک درمان طبیعی بر اساس آرد تهیه شده از حشره یTenebrio molitor (که بیشتر به عنوان شپشک آرد شناخته می شود) می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت قندی نوع 2 کمک کند. محققان با موفقیت پپتیدهایی[1] را از بخش پروتئینی حشره Tenebrio molitor بدست آوردند، که یک اثر پیشگیرانه علیه دیابت داشتند.

ماده ی مورد استفاده آرد حشره بود که توسط شرکت Tebrio مستقر در سالامانکا که یک شرکت پیشگام در تولید حشرات در مقیاس صنعتی در اروپا است، برای این تحقیق اهدا شد. تولید حشرات برای دست آوردن منابع پروتئینی، نسبت به سایر روشها پایدارتر و مقرون به صرفه تر است و هم اکنون ارزش غذایی این منبع پروتئینی برای استفاده در غذاهای انسانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

دیابت نوع 2،یکی از بیماری های شایع در جهان است که بیش از 400 میلیون نفر به آن مبتلا شده اند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که این هفتمین علت شایع مرگ و میر در سال 2016 بوده و 700 میلیون نفر ممکن است تا سال 2045 به این بیماری مبتلا شوند. راه حل هایی که در حال حاضر برای  درمان آن استفاده می شود، تزریق انسولین یا تجویز داروهای خوراکی مختلف است که با مهار آنزیم هایی مانند DPP-IV یا گلوکوزیداز عمل می کنند، یا آنالوگ های هورمونی که در ترمیم فعالیت انسولین- که مشخصه ی این بیماری است-، دخیل هستند. با این حال، این گزینه ها اغلب عوارض جانبی ناخواسته ای را در انسان ایجاد می کنند.

اثر ضد دیابت

پتانسیل استفاده از پپتیدهای مشتق شده از پروتئین های غذایی با توانایی مهار این آنزیم ها، و در نتیجه ایجاد یک اثر ضد دیابت در بیمار، اکنون به طور فعال در حال بررسی است. مزیت آن نسبت به درمان های فعلی، عدم وجود عوارض جانبی و سهولت نسبی دستیابی به این پپتیدها با استفاده از منابع پروتئینی طبیعی است. به عنوان مثال مطالعات بر روی موجودات زنده(in vivo) با استفاده از شیر و پروتئین های دریایی نشان داده است که آنها یک گزینه عملی برای استفاده به عنوان مواد فعال در غذاهای کاربردی هستند.

مطالعه انجام شده دردانشگاه گرانادامتمرکز بر به دست آوردن پپتیدهایی با ظرفیت ضد دیابت و شامل بهینه سازی جدا کردن پپتیدهای موجود از پروتئین حشره ی شپشک آردبا استفاده از فرآیندهای آنزیمی بود. دانشمندان با موفقیت به پروتئین هیدرولیز شده ی این حشره با فعالیت زیستی قابل مقایسه با منابع سنتی دست یافتند و به احتمال تشویق تولید این نوع محصول از این منبع پروتئینی پایدار اشاره كردند. هفت پپتید بازدارنده ی آنزیمDPP-IV ، با طول متوسط ​​5 اسید آمینه، و شش پپتید بازدارنده ی آنزیم گلوکوزیداز ، با طول متوسط ​​بین 2 تا 4 اسید آمینه، در پروتئین هیدرولیز شده ی این حشره شناسایی شدند.

محققاندانشگاه گرانادا نتیجه گیری کردند که استفاده از حشرات در غذاهای عملکردی بسیار مهم است و همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا راه حل بالقوه ای برای چالش های مختلفی هستند که در حال حاضر در جامعه با آن روبرو هستیم.

منبع:

Rivero-Pino, F., et al. (2021) Identification of novel dipeptidyl peptidase IV and α-glucosidase inhibitory peptides from Tenebrio molitor. Food & Function. doi.org/10.1039/D0FO02696D.

https://www.news-medical.net/news/20210413/Natural-treatment-based-on-flour-made-from-mealworms-can-help-prevent-Type-II-diabetes-mellitus.aspx

 



[1]مولکولهای متشکل از یک یا چند اسید آمینه که با پیوندهای شیمیایی به هم متصل هستند